Long and healthy hair?

 
Hej! Att ha friskt hår är något jag värdesätter. Speciellt viktigt tycker jag det är när man har långt hår. Jag ska dela med mig lite av min tips och trix om hur jag håller mitt hår friskt. 
 
- Även om man försöker få långt hår måste du klippa topparna emellanåt. Om du inte gör det kommer du ha torra och sträva toppar.
- Borsta aldrig håret när det är vått, detta orsakar kluvna toppar.
- Försök att sluta använda hetta på håret ( eller minimera användningen).
- När du borstar håret börja i topparna och jobba uppåt med borsten. Om du drar borsten uppifrån nedåt drar du ner alla knutar och då är de svårare att borsta ut. 
- Minimera hårtvätten till varannan dag om du tvättar varje, och använd torrshampo om ditt hår blir snabbt fettigt.
- Ha inte håret i en handuk och torka (turban). Handukens hårda yta sliter också på håret.
- Sov med en skyddande hårfrisyr. t.ex. flätor eller en lös knocka.
- Undvik hårband med metall bitar eftersom de sliter på håret. 
- Låt balsamet vara en extra stund i dushen eftersom topparna lätt blir torra. 
- Ha inpackning i håret. Jag har själv testat en massa inpackningar av olika märken men tycker att ingen gett några bra resultat. För en stund sedan läste jag om kokos olja och att det borde funka bra som inpackning. Jag testade det och kännde genast hur mycket mjukare håret vad. Jag använde oljan på första bilden och såg till att den blev jämt förlagd i håret med borsten på andra bilden. Lämnade oljan i håret för en timme och tvättade sedan håret som vanligt. 
 
 
 
Mitt hår var fortfarande lite blött efter dushen på bilderna/ My hair is still a little wet after the shower.
 
 
Hey! To have healthy hair is something I value. Espesially when you have long hair. I will share some tips and trix I have learned over the years.
 
- Even if you are growing your hair you should cut your ends every once an a while. If you don't you will have dry split ends. 
- Never brush your hair when it's wet, this will cause split ends.
- Try to stop using heat on your hair (or at least minimize it).
- When you brush your hair start with the ends and work your way up. If you brush your hair from the root to the ends you will push down all the tangles in your hair and they will be harder to brush.
- Minimmize the amount of times a week you wah your hair.
- Sleep with a protective hairstyle, For example a braid or a knot. 
- Avoid hairbands with the metall thing. It will damage your hair. 
- Let the conditioner be an extra minute in your hair. 
- Put a hairmask in your hair. I have tried a lot of different hairmasks but not one of them have shown good results. I read about coconut oil a while ago and tried it and it really worked. My hair was alot smoother. I  put the oil in my hair that you can see on the first picture and distribute it evenly through my hair with the comb. Then I leave it in for about an hour and shower as normal after it. 
 
 / Iisa

Comments ♥
Postat av: marianorrgard

Jag följer typ alla dessa råd, dock har jag håret i handduk en superkort stund bara för att det inte ska droppa ur håret sen när ja släpper ner det och låter det självtorka med en handduk över axlarna :)

Använder dessutom ett spraybalsam + ett leave-in-balsam i topparna för extra vårdande effekt just nu, blir mindre att skölja = sliter mindre, antar jag iaf

Sen tvättar jag sen många år håret enbart en gång per vecka :)

Svar: vad bra :)
Iisa Smeds

2015-07-11 @ 17:11:36 / URL: http://www.marvelicious.blogg.se

Comment here:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail adress: (publiceras ej)

URL/Blog/Website:

Comment:

Trackback
RSS 2.0